söndag 28 maj 2017

1 ÅR

Visste ni att kött ger större risk till hjärt-& kärlsjukdomar. Att utsläpp från köttindustrin är lika stor som utsläpp från bilar, flyg och andra transportmedel tillsammans. Att vegetarisk mat är billigare och mer rent från miljögifter än kött. Att djuren lever i misär. Att vår kropp har svårare att smälta kött.



Tänka sig, ett år som pescetarian och jag lever fortfarande. Hur har det gått då? Jo att äta vegetariskt är inga problem, det är det bästa valet jag gjort. Det svåra är alla köttätare. Här är saker jag får höra mer än ofta:

"Men hallå, om du gillar djur varför äter då deras mat?" 
Skulle du sluta äta kött skulle vi ha mat till alla djur och människor på denna jord, så det så!

"Men vad äter du? Sallad? Gräs???"
Ja, va annars? Stek och krydda så blir det supergott!!

"Men hur får du i dig protein?"
Detta är kanske den värsta frågan...ta du en titt HÄR så kan du ju se vart man kan hitta protein. Sojabönor är bland annat det mest proteinrika vi har på denna jord!

"Människan är gjord för att äta kött, det har vi alltid gjort."
Ja, men förr jagade människor djuren och idag föder vi upp djur, låter dem leva i misär och sen dö plågsamt. Idag är köttindustrin en stor del av miljöförstöringen, kanske dags att modernisera oss lite. Det är ju faktiskt 2017.

Det värsta är att jag också ställde dessa  frågor då jag åt kött, men nu har jag tagit åt mig mer fakta.
Just nu känns det som jag aldrig kommer äta kött, just nu mår jag såå bra och varför skulle jag vilja byta bort det mot något sämre? Hare bra, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar