söndag 13 december 2015

LUCKA 13 - LUCIAMINNE

Idag är det lucia vilket betyder att denna lucka såklart kommer handla om något av samma tema. Lucia var en stor grej i mitt liv då jag var yngre så detta kommer jag dela med mig av i dagens lucka.

bilden hör inte ihop med texten, här lussade vi nog bara hemma då vi var väldigt små.

Varje lucia då vi var yngre samlades ett antal barn från byn och tog på oss luciakläder för att lussa för de äldre i församlingshemmet. Jag minns att det låg mycket träning inför denna dag, att vi samlades och sjöng tillsammans. Då dagen kom var man alltid lite nervös men ändå spänd, det var ju så roligt. Vi tog på oss vita klänningar och kransar gjorda av lingonris som stack oss i huvudet och ett elektriskt ljus i handen. Vi gjorde vårat framträdandet och efteråt serverades fika. Något vi alltid fick var en liten present vilket oftast var Nobless, ischoklad eller Toffifee. Det var en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar