måndag 7 december 2015

LUCKA 7 - HUR JAG REDIGERAR MINA BILDER


I lucka 7 hittar ni en guide på hur jag brukar redigare mina bilder på gimp. Hoppas det är någon som kan ha nytta av tipsen och har ni något förslag hur jag kan göra på ett bättre sätt så tar jag gärna emot det. Ha en fin dag!


 Starta med att öppna den bild du vill redigera i gimp. Gimp kan man rätt ladda ner från internet och det är en redigeringssida som jag verkligen gillar.


Klicka på filen Färger>Nivåer. 
Jag brukar ta runt 50, det beror lite på hur mörk bilden redan är från början. Den ska inte bli helt svart men mörkare.


Ta sedan filen Färger>Kurvor.


Såhär brukar min kurva se ut för det mesta men det är bara att testa sig fram tills man tycker bilden blir ljus och fin.


Till sist vill jag förstärka färgerna lite så då tar jag filen Färger>Nyans & Mättnad.


Och här väljer jag Mättnad och flyttar fram den. På denna bilden räckte det med 20 annars blev mitt ansikte jättebrunt men när jag redigerar naturbilder har jag oftast 50.
Sen är det KLART!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar